Türkiye’nin En Değerli Markaları Açıklandı

Brand Finance 2018 yılında Türkiye’nin en değerli markalarını 11. kez açıkladı. Türkiye’deki firmalar marka değerlerine göre listede sırasını aldı.

Öncelikle marka değeri firmaların peşinde olduğu kar odaklarının toplamıdır. Firmanın satılması durumunda elde edilecek finansal kazanç da bu değeri oluşturmakta. Şirketin sahip olduğu binalar, fabrikalar, mal varlıkları, çalışanları ve patentleri marka değerinin içindedir. Yani markanın ne kadar zengin olduğunu gösteren niteliklerdir. Bir şirket değer kazandıkça markanın hizmet ettiği alan genişler ya da yeni markalar için finansal destek sağlanır.  Marka değerleri ülkeler için de oldukça önemlidir. Bir ülkeden ne kadar çok değerli marka çıkarsa ülkenin uluslararası ticaretindeki zenginliği de gelişir.

Brand Finance Turkey 100 raporuna göre listenin başında 2 milyar 42 milyon dolarlık marka değeriyle Türk Hava Yolları yer aldı. Onu geçen senenin birincisi, 1 milyar 907 milyon dolar marka değeriyle Türk Telekom takip etti. Listenin üçüncü sırasında ise 1 milyar 841 milyon dolar değerle Turkcell bulunmakta. Akbank 1 milyar 649 milyon dolarlık marka değeriyle 4’üncü, Garanti Bankası 1 milyar 584 milyon dolarlık değeriyle 5’inci oldu.

Listede en yüksek marka değeri artışı yaşayan %91’lik oranla Aselsan olurken en yüksek düşüşü %53’lük oranla Karsan Otomotiv yaşadı. Kütahya Porselen,  Çelebi Hava Servisi, Ray Sigorta, Karel Elektronik, Ege Profil, Lokman Hekim ilk 100’de yer alan markalardan oldu.

En değerli 100 markanın toplam değeri ise 27,5 milyar dolar. Bu toplam 32,421 milyar dolarlık marka değeriyle kahve zinciri olan Starbucks’ı geçemedi. Türkiye’nin bu toplamı bir Nike( 28,030) ediyor diyebiliriz. Bu toplamın geçtiği markalar yok mu diye merak ederseniz YouTube(25,887) ve McDonalds(24,872) gibi örneklerle merakınızı giderebiliriz.

Ayrıca marka değerlerinin 2018 toplamı ile 2017 toplamı arasında çok fazla fark bulunmamakta yani açıkça bir gelişme kaydedilmemiş. Bunun nedeni bazı markaların değer kazanırken bazı markaların değer kaybetmesi.

Bunun yanında diğer dikkat çekici bir nokta ise Brand Finance Global 500 listesinde teknoloji firmalarının %23’lük bir oranla 1 trilyon 350 milyar değeri var. Türkiye raporunun ilk 100’ünde 2 tane teknoloji firması bulunmakta ve bunların marka değerleri toplamı 311 milyon dolar gibi düşük bir rakam. Bu durum ilk 100 markanın toplam değerinin neden Starbucks’ı geçemediğine bir cevap gibi. Baktığımız zaman teknolojinin her gün değer kazandığı bir dünyada yaşıyoruz fakat ülkemizde teknoloji markaları oldukça az ve gelişmemiş. Bu eksiklik aynı zamanda 2015’te 34,383 olan toplam marka değerinin 2018’de 27,5 olmasında da bir etken.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir