Spordan Verim Almak İçin Sağlıklı Beslenme

Kilo alıp vermenin özünde sadece ne kadar yediğiniz değil, ayrıca ne yediğiniz ve bunları hangi zamanlarda tükettiğiniz yani sağlıklı beslenme de var.

spor beslenme

spor beslenme

Örneğin; karbonhidratlar.
Ekmek, pilav, makarna, hamur işleri  gibi çabuk hazmedilen yiyecekler, kandaki şeker oranını hızlı bir şekilde artırır. Bu da vücudunuza, yağ yakımını durdurması ve bu yağları biriktirmesi yönünde sinyaller verir.
Ayrıca, vücudunuzu enerji için yağ yerine şeker kullanmaya zorlar. Buna zıt olarak, meyve ve sebze gibi yavaş sindirimi karbonhidratlı yiyecekler ise şeker seviyelerinin normal bir düzeyde seyretmesini sağlarken, vücudunuzun yağ yakma işlemine devam etmesine de olanak tanır.
Büyük bir tabak dolusu meyve ile kanşekeri oranı yüksek olan bir kurabiye aynı miktarda kalori içerseler de, bu iki tür yiyeceğin vücudunuzun yağ yakma yetileri üzerinde bırakacağı etkiler birbirinden oldukça farklıdır.
Fakat şeker oranı yüksek olan karbonhidratlar, herzaman da kötü etki yaratmaz. Aslına bakarsanız, zaman zaman bu tür yiyecekleri seçmek yapılabilecek en zekice hareketlerden biri de olabilir. Fakat bu işin sırrı zamanlamayı doğru olarak yapmakta saklı…

UYANDIKTAN SONRAKİ AŞAMA
Harvard Üniversitesinde yaklaşık 3000 kişi üzerinde yapılan bir araştırmaya göre her sabah kahvaltı yapan kişilerin, ileride aşırı kilolu olma ihtimalleri %44, şeker hastalığına yakalanma ihtimalleri ise %41 oranında daha düşük.

Nasıl Beslenmeli
Tabağınızı protein, yavaş sindirilen karbonhidratlı yiyecekler ve sağlıklı yağlar içeren yiyeceklerle doldurun. Protein, kas kaybını önler ve yeni kas oluşumu için gereken maddeleri sağlar. Yavaş sindirilen karbonhidratlar,  şekerinizi artırmadan enerji depolarını doldurur, sağlıklı yağlar ise vücudunuza, hali hazırda birikmiş olan yağları yakması yönünde sinyal verir.

KAHVALTIDAN SONRAKİ BESLENME EVRESİNDE HER ÜÇ SAAT
Öğünler arasında 4-5 saat bırakmak kan şekerinizin düşmesine neden olur. Böylece yorgun düşer ve daha gergin olursunuz. Fakat unutulmaması gereken bir başka noktada, kan şekerinin düşük ya da yüksek seviyelerde olmasının problemlere yol açabileceğidir. Vücudunuz ise bu duruma karşı koyabilmek için, kan şekeri seviyelerini normal hale getiren kortizol hormonunu biriktirir. İşin üzücü tarafı,kortizolün stres hormonu olması ve vücudunuzun kan şekeri seviyelerini düzenlemek için kas proteinlerini şekere çevirmesidir.Bu durum da yaptığınız kasların boşa gitmesine neden olur.Bu sıkıntının ortadan kalkması için yapılacak şey, yemek yeme sıklığını arttırmaktır. Çünkü daha sık aralıklarla yemek yemek kan şekeri seviyenizin düzenlenmesinde etkilidir. Böylece kaslarınız da enerji kaynağı olarak kullanılmaktan kurtularak, yanıp bitmemiş olur.Güney Afrikalı araştırmacıların yaptığı bir deney de,bu tezi desteklemekte.Söz konusu araştırmaya göre,yemek yeme aralıklarını sık tutan sporcuların tükettikleri kalori miktarı,diğerlerine göre %27 oranında daha az oluyor.

Nasıl beslenmeli
Kahvaltıda olduğu gibi protein içeren yiyecekleri sofranızdan eksik etmeyin. Yanında da,sağlıklı yağları içeren yiyecekleri ya da yavaş sindirilmeye sahip karbonhidratlı yiyecekleri (tam buğdaydan yapılmış esmer ekmek,kepekli makarna ve pilav)tercih edin.Tabi ki burada ki en önemli madde proteindir.Çünkü hazım sırasında proteinde bulunan kalorinin %30’u yakılırken ,karbonhidratta bulunanın %8’i,yağlarda bulunanın da %2’si yakılır.Bu zaman dilimi içerisine ara öğünler,öğle yemeği hatta gününe göre akşam yemeği bile dahil edilebilir.

SPORDAN SONRA
Spordan sonra zor hazmedilen karbonhidratlar yerine hızlı hazmedilen karbonhidratların tercih edilmesi daha verimli olucaktır. Bunun nedeni de yoğun bir spor  programının, vücudunuzun öncelik verdiği şeylerin sırasını değiştirecek olmasıdır. Şeker, kana karışacağı için kaslarınıza doğru gidecek ve yakıt olarak kullanılmak yerine sonradan kullanılmak üzere biriktirilecektir. Tüm bu süreç ise vücudunuzun enerji üretimi için yaptığı yağ yakma işleminin hızını artıracaktır.

Nasıl beslenmeli
Protein oranı yüksek olan yiyecekleri, hızlı hazmedilen yiyecekler ile kombine edin. Bunu iki farklı zaman zarfında gerçekleştirin.

SPORU BİTİRİR BİTİRMEZ
Spordan hemen sonra Whey proteini içeren bir içecek tüketilmesi iyi olur. Whey proteini kanda 45 dakika içerisinde maksimum yoğunluğa ulaştığı için, kaslarınızın acil protein ihtiyacını karşılayacaktır.

SPORDAN İKİ SAAT SONRA
Spordan sonra beslenmede katı yiyecekler tercih edilmeli. Bunu, makarna veya köfte yemek için en ideal zaman olarak düşünebilirsiniz. Hatta hızlı ve yavaş hazmedilen karbonhidratlı yiyecekleri de yanına ilave edebilirsiniz.
Eğer sabahları spor yapıyorsanız, spor sonrası içeceğinizi spora başlamadan içmelisiniz.

Beslenme ve Diyet uzmanı HALE TAŞGIN

www.haletasgin.com

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Sevebilirsin...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir