Menopoz ve Beslenme

MENOPOZ SÜRECİNDE  BESLENME

Menopoz,her kadının doğal olarak yaşayacağı bir süreçtir.Bu süreci olabildiğince sağlıklı,huzurlu ve mutlu geçirmek için hayatınızda kalıcı ve uzun süreli değişiklikler yapmanız gerekir.Yaşamınızda pozitif yönde yapacağınız bu uygulamaları bir yatırım olarak düşünebilirsiniz.

Menopoz, kadında adet kanamalarının sonlandığı, hayatın doğal bir aşaması olarak kabul edilir. Menopoz döneminde kadınlarda; kemik erimesi (osteoporoz), damar sertliği (ateroskleroz) gelişme eğilimi, ateş basması, terleme, çarpıntı, uykusuzluk, sinirlilik, depresyon) unutkanlık, halsizlik, bazen cinsel istekte azalma ve idrar kaçırma görülebilir. Menopoz aniden gelişmez. Genellikle bazı değişikliklerin ardından gelir. Menopoza girme yaşı ortalama 45-55 yaş civarındadır. 40 yaştan önce menopoza girmek,”erken menopoz” olarak tanımlanır. 40 yaşından sonra kadınlarda, önce yumurtlamanın azalmasına bağlı olarak düzensiz adet kanamaları, aralıklı ateş basma ve terlemeler, psikolojik değişiklikler ortaya çıkmaya başlar. Daha sonra yakınmalar giderek artar ve adet tamamen kesilir.

BESLENME

Menopozda,yeterli ve dengeli beslenme önemlidir. Sağlıklı beslenme, yaşam kalitesini artırır ve sağlıklı olmak, menopozdaki rahatsızlıkları en aza indirir.

  • Menopozun iyi yönü, vücudun demir ihtiyacının azalmasıdır. Böylece demir yetersizliği riski de azalır.
  • Bazı kadınlar daha önce hiç kilo sorunu yaşamasalar bile, bu dönemde ağırlık kazanabilirler. Nedeni, hormon düzeylerinin değişmesine bağlı olarak azalan metabolik hız, yani vücudun harcadığı enerji hızıdır. Korunmak için fiziksel aktivitenin artırılması, besin seçimi değişiklikleri, yaşam şekli değişiklikleri gerekir.
  • Menopoz döneminde kalsiyum ihtiyacı artar. Kemik kaybı ise, yaşlanmanın bir parçasıdır. Bu nedenle, kalsiyumdan zengin diyet esastır. Süt, yoğurt, peynir gibi gıdaları içeren bir diyetle, kemik kaybı önlenmeye çalışılır.

Beslenme bakımından en önemli  öneri ,bitkisel besinlerin,özellikle fitoöstrojenler  bakımından zengin besinlerin tüketiminin artırılması,hayvansal besinlerin azaltılması olabilir.Peki fitoöstojen içeren besinler hangileridir?Soya,keten tohumu,sert kabuklu yemişler,tam tahıllar, elma,rezene, kereviz, maydanoz ve yonca sayılabilir.İnsanların daha çok sebze tükettiği ülkelerde sıcak basmasına daha az rastlanmaktadır.Bunun sebebi sebzelerin içerdiği fito östrojenlerdir.Ayrıca,bu tarz beslenme  meme,kolon,ve prostat kanseri sıklığını azaltır.

Klinik araştırmalarda,E vitamini ,C vitamini ile birlikte birkaç besin desteğinin ,sıcak basmasının ve vajinal kuruluğun hafifletilmesinde etkili olduğu saptanmıştır.Bu dönemde özellikle E vitamini,C vitamini ,B12 ve demir,çinko,magnezyum,kalsiyum ,D vitamini  takviyeleri ön plana çıkmalıdır.

EGZERSİZ

Menopozda,egzersiz de oldukça önemlidir.Özellikle sıcak basması sıklığının ve şiddetinin azaltılmasına yardımcı olabilir. Ayrıca egzersiz yapmak, vücut ağırlığını korumada, kalp ve kemik sağlığında faydalıdır. Her gün 30 dakikalık yürüme, basit ağırlık kaldırma egzersizleri ve kas güçlendiren hareketler, ilaçlar kadar önemlidir. Yaz aylarında güneş ışığından faydalanmak için düzenli güneşlenme de yararlıdır.

*Bu dönemde kadınlar arasında;cinsellik konusunda sıkıntı yaşayacakları inancı yaygındır.Ancak,gerekli doğal tedavilerle ve besin desteğiyle cinsel hayatınıza kaldığınız yerden  ve daha rahat bir şekilde devam edebilirsiniz.

*Maden suyu,kalsiyum açısından oldukça tatmin edici olduğundan,menopoz döneminde ve sonrasında ,tansiyon probleminiz yoksa rahatlıkla tüketebilirsiniz.

*Sigara içmek,erken,erken menopoz riskini önemli ölçüde artırır.Daha önce içip bırakmış olanlarda risk azalmaktadır.Alkol tüketimi fazlaysa,günlük  1 kadeh şaraba indirgemek ,kalp damar ve genel vücut sağlığı açısından oldukça önemlidir.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Sevebilirsin...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir