Kilo Almadan Sigara Bırakılabilir mi?

sigarayi-birakmak

Sigara bırakmak isteyen ancak kilo alırım diye korkusu olan birçok birey ile karşılaşıyorum. Belki ilk başlarda birkaç kilo alınsa da, sigarayı bırakma sürecinde ve sigara bırakıldıktan sonra kilonuzu istediğiniz noktada tutmak hiç zor değil. Sigara ve kilo ilişkisi nedir biraz daha detaylı bakacak olursak;
• Araştırmalar, sigara bıraktıktan sonraki ilk aylarda kiloda artış olabileceğini gösteriyor. Nikotinin vücudumuzdan uzaklaşması sebebiyle metabolik hızda bir miktar azalma yaşanabilir. Bu duruma engel olmak için düzenli bir egzersiz programına başlayarak tedbirl alabilirsiniz. Yapılan araştırmalarda spor yapan bireylerin, sigara bırakma başarısının iki kat fazla olduğu gösteriyor. Üstelik sigara bırakmanın mutluluğu ile spor yapıyorum duygusunun verdiği motivasyon birleşince her şey çok daha kolaylaşacak göreceksiniz.

• Kilo artışındaki diğer bir sebep ise alışkanlık haline gelen sigara içme davranışının yerine (el alışkanlığı nedeniyle) bireyin atıştırmalık besinlerin koymasıdır. Yeme ihtiyacını azaltmak ve boşluğu doldurmak için şekersiz sakızlardan faydalanabilirsiniz. Sakız çiğnemek iştah kontrolü sağlamaya oldukça yardımcıdır. Düşük kalorili olduğu gibi, yüksek kalorili atıştırmaların yerine de geçebilir. Özellikle, 140 kalorilik 1 veya 2 parça çikolatalı kurabiye yerine 2 parça 20 kalorilik sakız çiğneyerek, 120 kalori kazanç sağlarsanız ay sonunda yarım kg yağ kaybedersiniz bu tasarruf yıl sonunda ise 6 kg yağ kaybetmenizi sağlar
• Sigara bırakıldığında kan şekerinde düzensizlik oluşabilir, canınız tatlı ve karbonhidratlı yiyecekleri isteyebilir. Bu durumda şeker ihtiyacı kuru ve taze meyvelerden karşılanabilir. Ağır hamur tatlıları yerine sütlü ve meyve tatlılar da iyi seçimlerdir.
• Sigarayı bırakanlar yiyeceklerden daha fazla zevk alır çünkü damak tadı eski haline döner. Bu nedenle özellikle uzun sohbetlerin olduğu yemeklerde, fark etmeden eskiye oranla daha çok yiyecek tüketir hale gelebilirsiniz. Özellikle sigara severler bilirler; sigara, yemeğin bitiş sinyalidir. Bu durumda yemeği biran önce sonlandırmak için, mümkünse dişleri fırçalamak veya naneli şeker almak, çözüm olabilir.
• Sigara bırakıldığında, bileşimindeki zararlı maddelerin vücudumuzdaki etkisi kaybolacağı için besinlerle dışarıdan aldığınız ve antioksidan dediğimiz bağışıklık sisteminizi güçlendiren vitaminlerin (C, E, A vitamini ve A vitamini ön maddesi olan beta karotenin) kanda ve serumdaki seviyelerini de artacaktır.
• Kafeinli içecekler, sigara içme arzusunu uyandırabilir. Bu nedenle kontrollü olarak tüketmekte fayda vardır. Sıvı ile alınan kalorilerde dengeleme yapmak için; su alımını arttırabilir, bitki çayları ve maden suyu tüketebilirsiniz.
• Sigara bırakmaya yardımcı olabilen; nikotin sakızı, dilaltı tablet ya da bantlar ülkemizde de bulunabiliyor. Özellikle sigarayı bırakmaktan kaynaklanan gerginlik, huzursuzluk gibi duygu durumlarının yaşanmasını bu ürünler, engellenebiliyor. Strese bağlı olarak sigara içmeyi tercih eden bireyler, bu ürünlerden faydalanabilirler.

Sigaradan kurtulduktan sonra (!) sonra, bazı davranış değişiklikleri ve alışkanlıkları uygulamanız, bir süre içinde zaten verebileceğiniz kiloları baştan kontrol altına almanıza yardım edecektir. Örneğin; günlük alınan kalori miktarına daha fazla dikkat etmek, daha hafif beslenme biçimine geçmek, daha çok hareket etmek, tempolu yürümek ve egzersizi ihmal etmemek (metabolizmayı da hızlandırdığı için) herkesin kolaylıkla uygulayabileceği minik yeni ve daha sağlıklı yaşam tarzı davranışlarıdır.
Ayrıca, sigarayı bırakan kişiler bu davranışları daha kolay ve keyifle uygulayabildikleri de araştırmalarla tespit edilmiştir.
Sağlıklı günler…

Hale Taşgin
Beslenme ve Diyet Uzmanı
www.haletasgin.com

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Sevebilirsin...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir