Bayramda Beslenme

bayramda-beslenme

Ramazan ayı süresince açlığa alışan ve beslenme alışkanlıkları değişen insan metabolizması, bayramın gelişiyle birlikte yeni beslenme düzenine alışmakta güçlük çekiyor ve bu durum değişik sağlık sorunlarına davetiye çıkarıyor. Diğer bir değişle; bayramın gelmesiyle  sürekli yeme eğilimine bağlı olarak kişide mide, kalp-damar hastalıkları ve tansiyon gibi pek çok hastalığa zemin hazırlanmış oluyor.

Ramazan süresince öğün sayıları azalmakta, gündüz beslenme alışkanlığı, yerini gece beslenmesine bırakmaktadır. Mide böylece uzun süreli açlığa alışmaktadır. Ancak, bayramın gelmesiyle bir gün gibi kısa bir sürede kişi normal yaşantısına ve beslenme düzenine geri dönmek zorunda kalmaktadır. Adaptasyon sorunu yaşayan insan metabolizması, bu nedenle değişik sağlık sorunlarına karşı daha riskli bir hale gelmektedir. Pek çok hastalık kapınızı çalabilir.

Ramazan ayının bitimiyle birlikte midedeki aşırı yüklenme sonucu pek çok sorunla karşılaşılmaktadır. Beslenme alışkanlıklarının değişmesi sonucunda uzun vadede kişide bazı ciddi sağlık sorunları oluşmaktadır. Uzun süreli açlığa alışan bir kişi, doğal olarak bayramda sürekli yeme eğiliminde olacaktır. Ancak, bayram mönülerinin genellikle tatlı ağırlıklı olması, kişilere başta kilo artışı olarak dönebileceği gibi, bu kilo artışı beraberinde diyabet, kalp-damar hastalıkları, hipertansiyon gibi riskleri de getirebilmektedir. Ayrıca, hazımsızlık, mide yanması, gaz şikayetleri, kusma, ishal, kabızlık, mide-barsak hastalıkları, reflü gibi şikayetler de beslenme alışkanlıklarının değişmesi sonrasında görülebilen diğer rahatsızlıklardır.

Oruç sonrasında kişiler mutlaka yeni beslenme alışkanlıkları edinmelidirler. Peki bu nasıl olmalıdır? Sahura kaydırdığınız kahvaltı öğününü yine normal saatine çekmeliyiz. Hem öğün sayısını, hem de içeriğini birlikte arttırmamalıyız. Öncelikle öğün sayısını, sonra da içeriğini yavaş yavaş arttırmalıyız. Ayrıca, aşırı yemekten kaçınmalı ve gün içinde düzenli sıvı alımına özen göstermeliyiz. Bu tavsiyeler, oruç sonrasında bizlerin yeni beslenme düzenine adaptasyon sürecini daha da kolaylaştıracaktır.

Bayramda sağlıklı beslenme kuralları

*Güne kahvaltı yaparak başlayın, kahvaltıyı kesinlikle atlamayın.

*Azar azar ve sık yemek yemeyi tercih edin.

*Sıvı alımına dikkat edin ve günde yaklaşık 2-3litre su için.

*Ağır hamur tatlıları yerine kalorisi daha düşük sütlü tatlılar tüketin.

*Bayram ziyaretlerinde yemekten önce tatlı, çay-kahve tüketmeyin.

*Alkollü ve gazlı içecekler yerine; ayran, limonata, taze sıkılmış meyve suyu  gibi sağlıklı  içecekler tercih edin.

*Barsak hareketlerinin düzenlenmesi amacıyla sebze ve meyve tüketimini    artırın.

*Kızartmalar yerine ızgara, fırında ya da haşlama yöntemi ile pişirilmiş yemekler yiyin.

*Et tüketiminde beyaz etin ağırlıklı olmasına önem verin.

*Bayram için hazırlanan değişik türde ve tatta besinleri karıştırmadan tüketin.

*Özellikle bayram ziyaretlerinde sunulan şeker, çikolata ve hamur işi tatlıları  çok dikkatli        tüketin , yenilen miktarı göz önüne alın ve bu tür besinlerin çok miktarda enerji      içerdiklerinden   kilo alımına neden olabileceğini göz önünde  bulundurun.

*Sağlıklı yaşamın en temel kurallarından biri olan fiziksel aktivitenin  artırılması  anlamında    günlük yürüyüşler yapın.

*Çok hızlı yemek yemeyin, yediklerinizi çok iyi çiğneyin.

*Metabolik sorunları olan hastalar şeker, tansiyon,böbrek hastalığı, karaciğer  sorunu olan,       midebarsak problemi olan hastalar bayramda beslenmelerine  daha çok dikkat etmeliler.

*Bayramlaşmaya gidildiğinde çikolata, şeker, hamur tatlıların alımında miktar      konusuna     özen gösterin.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Sevebilirsin...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir